miercuri, 13 octombrie 2010

Process Communication Model

Unul din ustensilele de baza pe care le folosesc in coaching este modelul Process Communication. Acesta este un model validat stiintific in Statele Unite si provine dintr-o teorie complexa a personalitatii numita Analiza Tranzactionala.

Creatorul modelului, Dr. Tabi Kahler, a inceput sa lucreze la aceasta teorie la inceputul anilor 70 si a validat modelul datorita unui contract cu NASA. Mai multe detalii despre nasterea acestui model puteti citi aici.

Modelul considera ca personalitatea este impartita in 6 tipuri de personalitate, dezvoltate in mod diferit de fiecare dintre noi. Mai exact, ne putem inchipui o cladire cu parter si 5 etaje plus un subsol cu 3 niveluri. Parterul este caracteristica de baza a personalitatii noastre cu care ne nastem sau pe care o dezvoltam la o varsta foarte frageda (pana la 3 ani) in functie de mediul inconjurator si de interpretarile noastre de la acea varsta despre mediul inconjurator. Urmeaza apoi sa “aranjam” si ordinea celorlate 5 etaje pana la varsta de 7 ani. Fiecare dintre noi are “aranjamentul” lui propriu dintre cele 720 de combinatii posibile ale celor 6 tipuri de personalitate, dezvoltand etajele in proportii diferite.

Fiecare tip de personalitate are caracteristicile lui: canalul de comunicare preferat, perceptia, comportamentul sub stress etc. De altfel subsolul este dedicat secventelor compoartamentale de stres. Conform acestui model, stresul intervine cand nevoile psihologice specifice personalitatii noastre nu sunt satisfacute de maniera pozitiva si atunci adoptam comportamente specifice negative (sub stres) prin care credem ca vom satisface aceste nevoi.

La ce este folositor acest model? Asa cum ii spune numele, ne da infomratii utile in procesul comunicarii. Intelegerea diferentelor dintre canalele de comunicare preferate, perceptiile, stresul, nevoile psihologice si stilul de interactiune ale diferitelor persoane cu care intram in contact ne ajuta sa comunicam mai bine, mai fructuos si sa traim in armonie cu semenii nostrii. In acelasi timp ne da informatii despre noi insine plecand de la premiza ca invingatorii nu sunt oameni fara probleme ci oameni care sunt dedicati sa invete si sa constientizeze cine si cum sunt si ce vor cu adevarat. O alta premiza a modelului este ca atunci cand ne acceptam neconditionat si îi acceptam si pe semenii nostrii neconditionat intelegand ca suntem fiecare unici in felul nostru, avand moduri de functionare si nevoi specifice, vom reusi sa evitam neintelegerile care conduc catre conflicte si care la randul lor genereaza stres.

In acest post am facut un rezumat al rezmatului despre acest model foarte complex. Stiu ca printre cititori sunt persoane care au avut deja contact cu acest model si pe care ii rog sa impartaseasca experientele lor dupa descoperirea modelului. Pe cei interesati de mai multe informatii ii invit fie sa ma contacteze fie sa citeasca mai mult aici.

2 comentarii:

  1. Intr-o zi frumoasa de primavara,din una in alta am aflat si eu despre Process Communication Model. Mi s-a parut interesant si incitant, eram chiar curioasa.Prin urmare am completat testul si, cu ajutorul Danei am aflat cum este structurata cladirea mea, am aflat care este profilul meu.
    Stiti ce am descoperit atunci cand mi-am citit profilul? Cu uimire am descoperit ca acele randuri chiar ma descriau pe mine asa cum sunt,nu imi venea sa cred ca se potrivesc atat de bine. Chiar ma gandeam la inceput ca poate e doar o coincidenta. Dar nu, nu e! Citind mai departe am inteles de ce reationez eu intr-un anumit fel cateodata si in alt fel alta data, de ce ma inteleg mai bine cu unii oamenii si cu altii mai putin bine, de ce imi place sa ma adresez oamenilor intr-un fel si nu in altul, de ce inclin sa iau unele decizii, cum sa imi dau seama ca intru sub stres si cum sa ies de sub stres, cum sa comunic mai bine cu cei din jurul meu... lista ar putea continua mult, foarte mult.. dar pe scurt,am descoperit de ce sunt eu asa cum sunt, m-am descoperit si m-am inteles mai bine pe mine dar si pe cei din jurul meu.
    Chiar imi pare bine ca, folosind Process Communication Model mi-am aflat profilul!Si daca vreti sa va cunoasteti mai bine pe voi insiva si sa ii intelegeti mai bine pe cei din jurul vostru eu sincer chiar va sfatuiesc sa incercati si voi, nu cred ca o sa regretati!

    RăspundețiȘtergere
  2. Am inceput sa ma interesez de Process com intr-o perioada de stres intens pentru ca anterior Dana imi facuse o mica introducere despre ce inseamna.
    Metoda am descoperit ca e mai complexa decat m-as fi asteptat si cred ca e nevoie de o oarecare documentare pentru a aprofunda, asta pe langa un coach cu experienta, dar am facut testul de determinare al profilului si outputul a fost un raport destul de detaliat despre mine. Privind in urma, am facut corelatii cu anumite experiente din trecut, din prezent si e uimitor cat de mult se leaga.
    Lucrul cel mai important a fost totusi ca am constientizat atunci anumite lucruri care le stiam despre mine dar asupra carora nu am reflectat niciodata prea mult. Mai ales faptul ca exista indicii cum ca intri intr-o stare de stres pe care ai putea sa o eviti. Inafara de asta nu aveam obiceiul de a ma gandi ca nu toata lumea reactioneaza la fel in momente de tensiune nici ca fiecare are nevoile sale psihologice. Multi avem de altfel aceasta tendinta de a crede ca ceilalti sunt ca noi insisi si de a desconsidera structura interioara a celorlalti e diferita.
    Apoi, de cand am facut testul, m-am gandit adeseori la metafora cladirii cu 6 etaje in care se plimba fiecare in functie de cum sunt sau nu satisfacute necesitatile psihologice. Asta m-a facut sa vreau sa explorez si alte parti ale personalitatii mele, sa vreau sa reactionez altfel in anumite situatii pentru a vedea daca asta ma ajuta sa rezolv mai bine problemele.
    Intr-un final, Process com poate fi un instrument foarte util pentru cine vrea sa isi imbunatateasca abilitatile de comunicare si sa se cunoasca mai bine.

    RăspundețiȘtergere